FPS - 100-års jubileum 2022

The Fell  Pony Society, som vi är Over Sea Branch till , firar 100-års jubileum 2022.

Dom har aktiviteter hela året, men större händelser är hingstshowen i maj och en intensiv vecka 7-14 augusti 2022, Breed show, stuteribesök, utställning om fell, föreläsningar, bal m.m. Tips, att en resa dit då är inte fel för fellfantaster.

Se deras hemsida.

Vårträff i Stockholm

Michaks Pero

Vill ni träffa Fellponnier och fika med oss?

Den 28 maj 2022 anordnar vi en träff hos Maria Borgegård, utanför Arlanda. Alla är välkomna, medlemmar som ickemedlemar!

Vi umgås med Fellponnyer, förhoppningsvis ett föl också, pratar häst över en kopp kaffe med dopp, och får lite tips och trix om hästmassage. Det viktigaste är att vi bara har en trevlig dag i Fellponnyns tecken.

Plats: Espesta 633, 19593 Märsta

Tid: 12:00

Hjärtligt välkomna !

Tel: 070-246 88 29 (Maria)

Nu är Svenska Fellponnyföreningen Oversea Barnch till FPS

Fölregistrering & betäckningsrapporter

Nu är det klart att betäckningsrapporter, både vita och rosa, och blanketter för registrering av fölen, ska skickas till FPS som vanligt.

prop.docx 2

Proposition till riksutställningen 2021

VIKTIGT!!

Skicka inga pass eller dylikt til FPS utan att ha haft mailkontakt med dem först.

Det är vissa saker som de inte kan utföra nu efter Brexit.

Mer info kommer.

Registrering Jordbruksverket

Reglerna innebär att du som har en anläggning med hästar ska registreras hos Jordbruksverket och det ska göras senast den 1 oktober 2021. Detta gäller stora som små stall. Läs mer på Jordbruksverkets sida.

Information från FPS

Labbet, AHT som FPS skickar DNA prov till har problem och har ej gjort några tester sedan mars, FPS förhandlar med ett annat labb, som har kopior på AHTs gjorda DNA tester. mer info hur det blir med detta och hur det påverkar DNAprover kommer inom ca 14 dagar. Detta påverkar fölreg och nya hingstlicenser.

INFO FRÅN FPS

BREXIT EXPORT UPDATE FROM 1 JANUARY 2021

All passports issued by Defra recognized studbooks are now recognized by the EU following Third Country listing (recognition) of the UK and its Defra approved equine Studbooks. The equine should also be registered in an equivalent breeding book in the EU.
For the movement of equines from Great Britain (GB) to Northern Ireland (NI) new measures and procedures come into force from 1 January 2021.
The official advice is not to try to export equines and their breeding products to the EU (and to Northern Ireland) until at least the end of January – due to the lack of import points and possible delays at customs.