Fölregistrering & betäckningsrapporter

Nu är det klart att betäckningsrapporter, både vita och rosa, och blanketter för registrering av fölen, ska skickas till FPS som vanligt.

prop.docx 2

Proposition till riksutställningen 2021

Fellponnyträff 4/9- 2021

OBS ÄNDRAT DATUM

Fellponnyträff i Askeröd utanför Hörby 4 september kl. 11-16.

Michéle Olskims berättar om sportkörning och visar en del praktiskt. Vi får tillfälle att se deras fellponnyer.

Gratis för medlemmar i Svenska Fellponnyföreningen, kostnad 200 kr för icke medlem.

Lunch finns att köpa på plats. Anmälan till Michéle 070-9224026 (även vägbeskrivning) senast den 27:e augusti.

Utställning 3/10- 2021

VÅR PLANERADE FELLPONNYUTSTÄLLNINGEN 3/10 MÅSTE TYVÄRR STÄLLAS IN I ÅR! DETTA PGA ATT CORONA RESTRIKTIONERNA FÖR INRESA FRÅN UK HAR FÖRLÄNGTS TILL 31 OKTOBER I ÅR. VILKET GÖR ATT DEN ENGELSKA DOMAREN RUTH INTE KAN KOMMA OCH BEDÖMMA
VI HAR BESLUTAT ATT FLYTTA UTSTÄLLNINGEN TILL EN HELGDAG I SEPTEMBER/OKTOBER 2022 I ÄRLA ESKILSTUNA

VIKTIGT!!

Skicka inga pass eller dylikt til FPS utan att ha haft mailkontakt med dem först.

Det är vissa saker som de inte kan utföra nu efter Brexit.

Mer info kommer.

Registrering Jordbruksverket

Reglerna innebär att du som har en anläggning med hästar ska registreras hos Jordbruksverket och det ska göras senast den 1 oktober 2021. Detta gäller stora som små stall. Läs mer på Jordbruksverkets sida.

Information från FPS

Labbet, AHT som FPS skickar DNA prov till har problem och har ej gjort några tester sedan mars, FPS förhandlar med ett annat labb, som har kopior på AHTs gjorda DNA tester. mer info hur det blir med detta och hur det påverkar DNAprover kommer inom ca 14 dagar. Detta påverkar fölreg och nya hingstlicenser.

INFO FRÅN FPS

BREXIT EXPORT UPDATE FROM 1 JANUARY 2021

All passports issued by Defra recognized studbooks are now recognized by the EU following Third Country listing (recognition) of the UK and its Defra approved equine Studbooks. The equine should also be registered in an equivalent breeding book in the EU.
For the movement of equines from Great Britain (GB) to Northern Ireland (NI) new measures and procedures come into force from 1 January 2021.
The official advice is not to try to export equines and their breeding products to the EU (and to Northern Ireland) until at least the end of January – due to the lack of import points and possible delays at customs.