Medlemmarnas egna berättelser

Här kan du lägga in text och bilder från dina upplevelser/resor/tävlingar uppvisningar med mera som du vill dela med andra där fellponnyn är i fokus.

Skicka materialet till: kontakt@svenskafellponnyforeningen.se

I Fell-och Dalesponny land

Från den 13-17/4 2023, åkte en väninna och jag till norra England för att under några dagar få uppleva Fell-och Dalesponnyn i deras ursprungliga miljö. I tre hela dagar åkte vi runt i det fantastiska landskapet med smala vägar kantade av vällagda kalkstensmurar och med den stora mäktiga bergskedjan Penninerna runt oss. Våra guider var förra ägarna, mor och dotter, till min dalesponny, Haberhill Mabel som jag köpte från England för 3,5 år sedan. Dag 1 besökte vi  Zana Jackson, en inspirerande och duktig tjej som arbetar med inridning mm. Man kan läsa mer på hennes hemsida eller fb, sök på Great All Rounders. Hon red och instruerade på sin fina hingst Apollo och ett par unghästar. Dag 2 besökte vi Roandales uppfödare Charlie Parker, och fick se hans härliga kraftiga daleshästar med färgen som betecknas som roan, han arbetade med dom i skogen, vi besökte också Lowhouses uppfödare som föder upp svarta fina dales. Ska nämna att vi också åkte förbi gården där min fell föddes, Murthwaite Ally, tyvärr dog uppfödaren för några år sedan och hästarna såldes, någon berättade tragiskt nog att nästan samtliga hästar dog efter att dom flyttades, det är en stor omställning att flyttas från friheten på fjället till ett stall. Dag 3 och sista dagen gjorde vi en halvdag hos Drybarrows uppfödare i Lake District. Tre fantastiska hingstar i stallet och det kryllade av 1 års föl i en stor box, dessa var till försäljning. Höjdpunkten blev när dom tog med oss upp till fjällen i en vagn efter en fyrhjuling. Efter en del letande så fann vi ca 30 av deras totalt 40 ston som gick på fjället/kullarna. Vilka vyer och vilka härliga ston, vissa nyfikna och andra lite skygga, flera var dräktiga. Dom lever året om här uppe och utfodras bara vid mycket extrema väderförhållanden. Fölen föds ute. Vid fölningsperioden kör man upp varje dag och tittar till hästarna annars några gånger per vecka. Bästa ”safarin” ever. Samtliga uppfödare finns på fb om man vill läsa mer.

Vid pennan Annika Lindberg

Hopptävling med Lalle

Torsdagen den 18/5-23 gjorde Murthwaite Ally, ”Lalle” och Elin 12 år båda debut på hoppbanan, p&j i Falkenberg.

/Annika Lindberg

Dressyrtävling med Linn 8 år och fellponnyn Maggie 8 år